La Galera, ruta per la plana

Ruta en bicicleta des de la Galera

La Galera

Fitxa tècnica
Durada: 1 h
Distància: 16,6 km
Desnivell: 160 m
Dificultad: fàcil
Època recomanada: tot l'any

Descripció
Excursió en bicicleta curta i molt assequible pel poble de la Galera i el seu entorn caracteritzat pels cultius de fruiters i oliveres.

El barranc de la Galera és, a banda d'un dels importants barrancs situats a llevant del parc natural del Port, un element natural indissociable a la fundació del poble de la Galera i la seua destacable torre de defensa. La totalitat del recorregut transcorre per vials o camins pavimentats.

Recorregut
Des d'Amposta s'arriba a la Galera passant per Masdenverge i Santa Bàrbara, per la T-344 i la T-350. A Santa Bàrbara cal tombar a l'esquerra per la T-331 i, havent deixat enrere el poble, al giratori cal tombar a la dreta seguint els indicadors per arribar a la Galera per la TP-3311.

Una vegada a la Galera, se segueixen els indicadors cap a la piscina municipal, al costat de la qual es començarà la ruta.

0,00 km (110 m). De les piscines es torna a entrar al poble pel carrer Sant Isidre, es tomba pel primer carrer a l'esquerra, passant per davant de l'Ajuntament, i pel següent (Sant Antoni) a la dreta.

0,45 km (112 m). Al costat de la torre de la Galera, es tomba a l'esquerra pel carrer Major i se supera el barranc de la Galera pel pont. La torre de la Galera és l'element arquitectònic més representatiu del poble. El barranc de la Galera va ser la línia divisòria natural de les jurisdiccions dels hospitalers d'Ulldecona i de Tortosa. Va ser construïda a la banda de la jurisdicció reial (Tortosa) del barranc al voltant del 1340, però la seua funció defensiva de l'orde dels hospitalers va ser molt curta i, al s. XVIII, va passar a fer d'església parroquial, funció que avui dia encara perdura, combinant una mateixa estructura merlets i campanar, espieres i rellotge.

0,65 km (115 m). Es tomba a la dreta pel carrer Cantallops. Uns 200 m més enllà cal travessar, amb compte, la carretera i seguir recte pel camí asfaltat indicat com a camí de Cantallops. 2,00 km (140 m). Cruïlla: es travessa el canal de Xerta-Càlig, controvertida i monumental obra inacabada impulsada els anys 70 del segle passat que preveia transvasar aigua de l'Ebre a Castelló. Amb 34 km de recorregut, l'obra actual va de Xerta fins a més enllà de la Galera. Es deixa a la dreta el camí per on s'arribarà a la part final de l'excursió. Amb el decorat del massís del Port de fons, s'avança en lleugera pujada resseguint ordenats i nets camps d'oliveres a l'esquerra i l'ample barranc de la Galera a la dreta.

6,28 km (240 m). S'ajunta un camí també asfaltat per la dreta, que puja del barranc. Progressivament, per distància i altitud guanyada, els abruptes relleus del Port van guanyant definició i protagonisme.

6,37 km (242 m). Bifurcació: cal prendre el camí de l'esquerra, cap a ponent. Pel camí de la dreta, seguint el curs del barranc, es podria arribar a Mas de Barberans.

7,90 km (265 m). Entre camps d'oliveres, en un punt on hi ha un bloc de pedra, cal virar a l'esquerra, cap al sud, iniciant el retorn cap a la Galera. El camí, també asfaltat, és gairebé recte i de perfil lleugerament descendent. S'observen les típiques barraques dels pagesos, amb els fumerals característics per als focs que permeten d'estar-hi confortables també a l'hivern.

13,15 km (140 m). Es creua novament el canal Xerta-Càlig i tot seguit també la carretera TP-3311 de la Sénia a Santa Bàrbara, seguint tot recte en direcció a Godall.

14,00 km (125 m). S'arriba a la carretera TV-3314 que ve d'Ulldecona. En aquesta ocasió cal tombar a l'esquerra incorporant-se a la carretera, deixant els indicadors de Godall, per arribar, al cap d'1,6 km, a la Galera.

15,60 km (115 m). La Galera. S'accedeix al centre del poble seguint tot recte. 16,60 km (110 m). Piscines de la Galera. Fi de la ruta.

Informació pràctica
Es recomana dur cartografia de l'entorn. Cal proveir-se de casc, roba adequada, material per reparar punxades, un comptaquilòmetres ben ajustat així com aigua i menjar suficient.

Font: ACNA SL - Generalitat de Catalunya
Més informació a la web del Palau Robert

Javascript is required to view this map.