La punta de la Banya

Ruta en bicicleta des d'Amposta

Amposta

Fitxa tècnica
Durada: 2 h
Distància: 21 km
Època recomanada: primavera i tardor

Descripció
Des de la platja dels Eucaliptus cal acostar-se, fent de punta a punta la barra del Trabucador, a la reserva natural parcial de la punta de la Banya, a l'extrem meridional del Parc Natural del Delta de l'Ebre i d'accés restringit.

Cal prendre precaucions els mesos forts de l'estiu i a l'hivern pel nivell de l'aigua a la barra del Trabucador.

Platja de l'Aluet a Amposta

Recorregut

Des d'Amposta, per la carretera TV-3405, cal dirigir-se a Sant Jaume d'Enveja.
Passats 4 km es creua un canal i, al giratori, cal seguir encara en direcció a Sant Jaume.

500 m més enllà es tomba a la dreta en direcció als Muntells i platges. Cal seguir la carretera TV-3405 fins al final en direcció als Eucaliptus, que és una urbanització a tocar del mar. La carretera desemboca a la mateixa àmplia platja dels Eucaliptus, on es pot deixar el vehicle i començar la ruta.

La platja dels Eucaliptus es caracteritza per ser verge a l'acció de l'home, d'espais oberts, arena fina, amb una flora autòctona, els miratges i les singulars dunes; tot plegat fa que es tracte d'un paratge insòlit. És un lloc ideal per banyar-se i passejar-se en el temps de lleure.

Situats a la platja dels Eucaliptus i enfocant al sud-oest, amb el Mediterrani a l'esquerra, busquem el camí d'arena proper als arbres per on es començarà l'itinerari.

1,75 km (1 m). Prenem a la dreta un camí trepitjat sobre l'arena, separant-se de la platja, i anem a passar pel costat d'una caseta de la comunitat de regants seguint el canal per sortir al camí asfaltat que, des de la urbanització dels Eucaliptus i pel costat de la Tancada, serveix per arribar a Poblenou del Delta. Agafem aquest vial a l'esquerra.

2,76 km (2 m). Mirador de la Bassa o llacuna de la Tancada.

3,50 km (2 m). Platja de l'Aluet. Avancem entre la platja de l'Aluet, a l'esquerra, i les antigues salines de Sant Antoni, a la dreta.

4,20 km (2 m). Desviació. Per la dreta arribaríem a Poblenou del Delta, petit però atractiu nucli entre la badia dels Alfacs i la bassa o llacuna de l'Encanyissada. L'itinerari es dirigeix a la punta de la Banya per l'esquerra, tornant a tombar 90 graus novament cap al sud-oest pocs metres més enllà.

Segons l'estació de l'any i el nivell d'humitat i d'aigua, el tram que ve a continuació pot resultar més o menys feixuc, ja que caldrà avançar per sobre del camí d'arena traçat al llarg de la barra del Trabucador fins a arribar al mirador de la punta de la Banya.
 Es tracta d'un decorat una mica especial, amb el Mediterrani i una llarga i estreta platja al nostre flanc esquerre, i la badia dels Alfacs, ben propera per la dreta. Una petita línia elèctrica ens acompanya en tot moment fent el mateix recorregut per alimentar l'explotació de les salines de la Trinitat.

10,45 km (1 m). Accedim finalment a l'inici de la punta de la Banya. A la dreta queda la continuació del camí (d'accés reservat a treballadors), que condueix a les úniques salines que mantenen l'explotació al Delta: les salines de la Trinitat.

Si continuem recte, arribem en pocs metres a un mirador, el punt més llunyà de lliure accés que, gràcies a l'altitud guanyada, esdevé un bon observatori d'aquest entorn tan peculiar, amb les cubetes de concentració de sal i tota la punta de la Banya, que gaudeix del grau de protecció de reserva natural parcial.

Es tracta d'una gran superfície (2.500 ha) caracteritzada per ser una de les àrees de cria d'ocells més importants de la Mediterrània, amb la presència de milers d'aus aquàtiques, principalment gavines, xatracs, limícoles i flamencs.
 Per tornar al punt d'inici hem de desfer el camí.

Informació pràctica

Us recomanem dur cartografia de l'entorn.
Cal proveir-se de casc, roba adequada, material per reparar punxades, un comptaquilòmetres ben ajustat i aigua i menjar suficient.

Font: ACNA SL
Més informació a la web del Palau Robert

Javascript is required to view this map.